zondag 25 augustus 2013

Thuisbevallen?

Ik wil thuisbevallen, zolang dat kan. Maar wat komt er nou bij kijken? Ik zit me daar nu al een beetje op voor te bereiden want het komt steeds dichterbij. Mocht ik een ziekenhuisbevalling krijgen dan laat ik het maar een beetje over me heen komen. Hoezo? Ik kan niet tegen ziekenhuizen, gewoon totaal niet.

Je kunt kiezen voor een thuisbevalling als je tussen de 37 en 42 weken bevalt en er een ziekenhuis op dertig minuten afstand is. Natuurlijk ook in overleg met je verloskundige, hier begin ik dus 9 september weer over. De voorwaarden voor een thuisbevalling zijn:
  • Soms gaat er iets mis en moet je vanuit huis snel naar het ziekenhuis. Bijvoorbeeld als de navelstreng om de nek van je baby zit of als de bevalling niet goed doorzet. Je kunt maar beter niet op de derde etage bevallen.
  • Het is noodzakelijk dat er stromend water is op de verdieping waar je bevalt.
  • Als je in bed wilt bevallen moet je vanaf week 37 je bed op klossen zetten. Ook als je voor een poliklinische bevalling gaat. Het kraambed moet namelijk tenminste 80cm op werkhoogte staan. Klossen kun je lenen bij de thuiszorg.
Tips die ik gehoord en gelezen heb voor bij een thuisbevalling:
  • Zorg ervoor dat de gevulde warmwaterkruiken, samen met de babykleertjes en tenminste drie stoffenluiers onder de dekens in het wiegje liggen voor je de verloskundige belt.
  • Het kraampakket moet binnen handbereik zijn.
  • Het bed moet op klossen staan en is opgemaakt.
  • Zorg dat er twee emmers met vuilniszak onder het bed hebt staan. Net als een ondersteek, die ervoor is om de placenta op te vangen of om je behoefte te doen als het bed niet uit mag.
  • Zorg dat tijdens de bevalling de verwarming in de babykamer en kraamkamer hoog staan en alle ramen en deuren gesloten.
  • Zorg dat de verloskundige direct weet waar ze moet zijn.
Extra benodigdheden:
Roze is verkrijgbaar bij de thuiszorg!
kraampakket
klossen
ondersteek
2 emmers
2 vuilniszakken
zeiltje onder je matras ter bescherming
stuk plastic voor op de grond
een extra losse lamp, goed licht is nodig bij het hechten
10 steriel verpakte luiers (luiers strijken en daarna in plastic verpakken)
2 flanellen luiers (om de baby warm mee in te pakken)
schone handdoeken
extra kruik (voor jezelf)
extra kussens
oude lakens
1 plastic wasteiltje
desinfectans, in overleg met de verloskundige
1 rolkeukenpapier
matrasbescherming (1 groot kraammatras of 2 kleine)
2 navelklemmetjes
1 pakje steriele gaaskompressen 10/10 cm
warme sokken, voor koude voeten
druivensuiker
vloeibare zeep
toiletpapier
koffertje voor wanneer je toch naar het ziekenhuis moet
Hebben jullie misschien nog wat tips of ervaringen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten