zaterdag 24 augustus 2013

Slapeloosheid en vermoeidheid


Slapeloosheid en vermoeidheid zijn hier al bijna heel de zwangerschap kwaal nummer één. Ik slaap al heel weinig en als ik al eenmaal slaap gaat de wekker of moet ik plassen. Dan zeggen ze 'de rust is zo weer voorbij! Wacht maar tot ze er is dan slaap je niet meer.' Ja ik slaap nu al amper en volgens mij lig ik dalijk ook nog eens veel makkelijker. Ik lig totaal niet lekker meer.

In de zwangerschap komt slapeloosheid vaak voor, net als midden in de nacht wakker worden. Dit komt vaak omdat je geest actief blijft van de alledaagse spanningen. Vooral wanneer je zwanger bent maak je je zorgen over de bevalling en het aanstaande moederschap. Het kan ook komen door lichamelijke ongemakken dat je wat minder goed slaapt. Meerdere keren plassen per nacht, borsten die pijn doen in een bepaalde positie of last van rugpijn bijvoorbeeld.
Ik moet meerdere keren per nacht eruit om te plassen maar ook omdat ik wakker schiet uit een levensechte nachtmerrie of gewoon omdat ik niet lekker lig door me rugpijn. Ook heb ik last van me been in de avond. Nee, het zit niet mee het zwanger zijn met kwalen.
 De ongemakken worden ook nog eens erger naarmate de zwangerschap vordert en kunnen ook toenemen als de baby meer beweegt. Overdag kunnen de bewegingen spannend zijn maar 's nachts houden ze je wakker. Als je in slaap kunt komen, heb je misschien last van levendige dromen die vaak verband houden met de zwangerschap, geboorte en erna.
Die levensechte dromen bij mij gaan over de kat die ik al twee jaar niet meer heb. Over de bevalling en kleine alledaagse dingetjes. Vaak ook nog eens twee nachtmerries per nacht, brr!
Aan het begin komt vermoeidheid veel voor maar ook weer aan het einde van de zwangerschap. Eerst komt dit vaak door de hormonen en later door je toegenomen gewicht en slapeloosheid. Je moet je realiseren dat je zoveel mogelijk rust en slaap moet nemen, of het nu overdag of 's nachts is. Nu kun je nog rusten, wanneer de baby er eenmaal is niet want dan moet je er 's nachts uit om hem/haar te voeden.
Alleen zodra ik nu eenmaal mijn rust kan pakken komen er opeens allemaal dingen tussen, pff. Slaap nu ook zoveel mogelijk uit of ik pak een dutje voor of na het eten. Moe ben ik heel de dag door dus als ik eenmaal kan slapen slaap ik eventjes, misschien maar een uurtje maar dat uurtje is toch wel lekker. Ik zeg lekker maar bedoel overheerlijk!
Slapen of sliepen jullie goed bij de zwangerschap?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten