maandag 5 augustus 2013

Zenuwpijn door ischias


Ik ben dus één van de "gelukkige" zwangere vrouwen die deze zenuwpijn mag ervaren. Ik had er al vier weken last van maar dacht dat het was door te veel bewegen. Dus deed het rustiger aan maar het houdt nu veel langer aan. Ik loop ondertussen soms als een kreupel eendje, alsof ik een tientonner meezeul. Maar vanwege de pijn ben ik dus naar de huisarts gegaan. Vriendlief fietste met me mee en heeft nog voor we halverwege waren zijn fiets weg moeten zetten zodat we op één fiets verder konden. Ik trok de pijn in me been namelijk niet meer. Nu ben ik thuis een beetje gaan googlen over wat de dokter precies zei. Hier dus het volgende over:
Ischias is een vorm van lage rugpijn. Het begint allemaal in je rug en loopt via je bil door naar je been. De aandoening is vernoemd naar de grote beenzenuw: de nervus ischiadicus. Deze zenuw loopt van je lage rug, door je heup, naar je been. Lijdt je aan ischias dan kan je een plotselinge pijn over de gehele lengte van de zenuw ervaren, deze pijn kan stekend of snijdend zijn.

Symptomen:
Andere symptomen wat ook bij ischias voor kan komen.
x Pijn in de onderrug die wordt versterkt door hoesten, niezen en persen.
x Een branderig of verdoofd gevoel.
x Spierzwakte en krachtverlies.
x Trage reflexen in benen en voeten.
x Tintelingen en/of pijn in benen, voeten en tenen.
x Spierkramp en pijn bij druk op bepaalde plaatsen van de zenuw.

Ik heb dus last van de volgende symptomen: een branderig gevoel, spierkramp en pijn bij het lopen/buigen van de knie. Je zou denken 'ach, stel je niet aan' maar zelfs ik kon het op een gegeven moment niet meer aan. Ik moet voldoende bewegen en mag als pijnstiller een paracetamol innemen, als ik niet zwanger was mocht ik wat sterkers en dat heb ik echt wel nodig. Paracetamol werkt namelijk niet echt bij mij. Ik neem er nu ook echt pas eentje in als ik ondragelijk veel pijn heb. De dokter die ik had (mijn eigen dokter is op vakantie) was toevallig ook zwanger en zei dat het na de zwangerschap gewoon over kan zijn, dit hoeft niet. Ik hoop van wel want dit is niet leuk. Maar ik heb er weer iets bij geleerd en dat is ook leuk, de manier hoe is alleen niet prettig. Ik moet alleen niet vergeten dit ook bij de verloskundige te melden, dus hopen dat mijn geheugen me niet in de steek laat. Hebben jullie ook last gehad hiervan tijdens de zwangerschap?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten