donderdag 15 augustus 2013

Flesvoeding

'Ga je borstvoeding geven?' wordt nu steeds meer gevraagd. Nee ik ga geen borstvoeding geven om de volgende redenen: Ik heb gevoelige tepels en ik heb er geen behoefte aan. 'Dan ben je geen goede moeder hoor!' krijg je dan als antwoord. Wat maakt mij een slechte moeder als ik geen borstvoeding ga geven maar flesvoeding? Borstvoeding schijnt weer beter te zijn, oké. Maar je bent tot niks verplicht het maakt je slechter of beter. Ik twijfel nog af en toe aan de keuze want in het begin wou ik het wel maar er zit een kleine angst achter. Welke angst vraag je? Ik heb serieus geen flauw idee maar voor mij lijkt het me beter dat ik flesvoeding ga geven. Ik heb totaal geen zin in het kolven enz. Ik kies voor flesvoeding want dat lijkt voor ons de beste keus. Mijn moeder en oma konden ook geen borstvoeding geven en zijn wij er daardoor slechter door geworden? Nee, ik dacht het dus niet. Hieronder praat ik verder over mijn keuze.


Aan het begin van de zwangerschap was de starterset Classic voor Pasgeborene van Philips/Avent in de aanbieding bij de Baby-Dump. Vriendlief bedacht dus gelijk van we halen hem nu vast. Nu hebben we dus deze set en toevallig kreeg je bij de blije doos ook een flesje van Philips/Avent maar dan de Natural. De starterset van Philips/Avent bestaat uit 4 flesjes (2x 125ml en 2x 260ml), één fopspeen en een schoonmaakborstel voor de flesjes. Deze set is dus bedoeld voor pasgeboren kindjes. De flesjes zijn 100% Bisphenol A (BPA) vrij. Dit is een chemische stof die gebruikt wordt voor de productie van policarbonaat plastic om die producten stevig te maken. De flessen zijn dus gemaakt van polypropyleen (PP) en hebben de volgende voor en nadelen.

Voordelen:
x kunnen gesteriliseerd worden met kokend water en stoom of via de koudwatermethode
x magnetron- en vaatwasmachinebestendig
x goedkoper dan alternatieven

Nadelen:
x minder transparant dan alternatieven
x lage krasbestendigheid en stijfheid
x voorzichtigheid geboden bij hanteren na invriezen
x slechtere hechting voor bedrukkingen

Het flesje van de blije doos is zoals eerder gezegd ook van Philips/Avent alleen dan de Natural (125ml). De fles heeft een geavanceerd antikrampjessysteem met dubbelventiel waardoor lucht in de fles stroomt in plaats van het buikje van de baby.

Maar welke flesvoeding gaan we geven want niet elk kindje kan tegen elk merk. Of ze vinden het gewoon niet lekker. Hierover kom ik op 9 september weer terug want dat ga ik dan even met mijn verloskundige overleggen. Ik ga niet speciaal Nutrilon halen omdat hun als enige reclame maken (wat ik zie dan). Ik ga hier dus eerst met mijn verloskundige over praten zodat ik me beter kan oriënteren daarop. Natuurlijk koop ik niet gelijk een hele voorraad ervan maar kijk ik dan eerst of ze het lekker vind en er geen klachten mee heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten